Hogyan vállalkozz? 2. rész

business-plans

Az üzleti tervet magadnak készíted!

Ha nem vagy elég alapos, kizárólag magaddal szúrsz ki! És a pénzeddel, amit beleölsz, miközben sokszor már az elején látni lehet, hogy az ötleted életképtelen!

A kockázati tőkebefektetőket SOHA nem fogod tudni átverni azzal, ha alaptalan dolgokat írsz a tervedbe! Több száz, akár több ezer tervet olvastak már életükben, több tucat sikeres projekten vannak túl! A tervből azonnal látni lehet a pocsék helyzetfelismerést, aránytalanul nagyra tervezett nyereséget, alultervezett költséget stb…

Arra készülj fel, még a vállalkozásod sehol nem lesz – csupán a tervezőasztalon -, máris azt veszed majd észre, hogy 16 órákat ülsz felette! A kutatással sok időt elmegy majd, de inkább az időt menjen el, mint a pénzed! Ez legyen a mottód! Ne sajnáld az időd, hogy ne vesszen a pénzed!

A vállalkozásoknál az idő és a pénz általában fordítottan arányos egymással. Az elején rengeteg időt ölsz bele, és csak a pénzed fogy, ahogy sikeressé válsz, a pénz jön, időd pedig (alkalmazottak felvételével, munkafázisok kiosztásával, részmunkák kiszervezésével stb.) egyre több marad másra!

Kezdjünk hozzá! – Helyzetelemzés
Konkrét példa bemutatása

Az emberek fejében – ahogy én látom – 90%-ban megfordul: nyissunk egy éttermet, egy büfét, egy kocsmát, egy pizzázót… mert a nagymamámnak annyira finom receptje van, hogy mindenki hozzám fog majd járni! Azután természetesen rendre csődbe is jutnak! Mik ennek az okai? Miért nem elég ma már a nagymama kiváló receptje? Miért kell üzleti tervet, azon belül helyzetelemzést végezni? És hogyan? Ezt mutatom most be olyan részletességgel, amilyet interneten nem nagyon fogsz találni máshol, mert a hasonló tanácsokat már pénzért adják.

Választott ágazatod makrogazdasági mutatóiból állítod össze a makrokörnyezet vizsgálatának eredményét! Ne ijedj meg! Ezek csupán “hangzatos” szavak, valójában egyszerű megérteni őket. A makrokörnyezetre vállalkozásod nem tud hatással lenni, a nemzetgazdaság egésze befolyásolja, ezért is különösen fontos, hogy mindenre kiterjedő, alapos munkát végezz!

A makrokörnyezet vizsgálatánál értelemszerűen még sehol nincs a konkurencia! Most arra kell választ kapni, hogy maga az ágazat egyáltalán jövedelmező-e? Hányan vannak benne? Milyen eredményességgel? Stb. Azaz megtudod, anyagilag megéri-e ehhez az ágazathoz tartozni?

A legegyszerűbb módja a vizsgálatnak a szekunder információk felhasználása, azaz olyan adatsorok (trendek), melyeket mások már elkészítettek! Ez neked semmibe nem kerül, mások már időt és pénzt öltek bele. Az állami KSH erre a legalapvetőbb forrás – felmész, és megkeresed az ágazatodat.

Azután érdemes még körülnézned a vállalkozásoddal (példánkban a vendéglátással) összefüggő:

Minisztérium(ok)nál (Nemzetgazdasági Minisztérium, Gazdaságszabályozásért Felelős Államtitkárság – Nemzeti Turizmusfejlesztési Stratégia)
Megyéknél (Balaton régió)
Önkormányzatnál (helyi, ahova vállalkozásodat tervezed)
Alapítványoknál (Életpálya Alapítvány, nem csupán vendéglátás)
Szakmai szervezeteknél (Magyar Turizmus Zrt., helyi TDM szervezetek)
Állami Számvevőszéknél (pl. ÁSZ Balaton tanulmány)
Országos bizottságoknál (OIB, Balatoni Fejlesztési Tanács stb.)
Szakkönyvtárban (ha nincs, akkor országos)
Akár még egyetemi, főiskolai adattárakban, könyvtárakban is (BGF, Corvinus, Edutus, SZIE stb.)
…és kikérni az adatokat, tanulmányokat, kiadványokat stb.

Fogalmak, melyekkel legyél tisztában:

Makromutatók: a nemzetgazdaság legfőbb mutatószámai, nem tudsz rájuk közvetlen hatással lenni.
Nominálérték: az az érték, ami rá van nyomtatva a pénzre. Névérték. Nem veszi figyelembe az inflációt! A folyó áron kifejezés ugyanez!
Reálérték: Inflációs rátával korrigált érték. Ez mutatja meg, hogy pl. 2001-ben a 100 Ft ma mennyit (nem) ér? Másként: mekkora névértékű pénz szükséges ma azon áruk megvásárlásához, melyeket 2001-ben a 100 Ft-ból meg tudtál vásárolni?
Ágazati bevétel: Meg kell vizsgálnod az egyik legfontosabb adatsort, mekkora bevételt ért el ágazatod visszamenőleg legalább tíz évben! Ebből tudsz következtetni, lecsúszó vagy felmenő ágazatról van-e szó?

A turizmus-vendéglátás a legveszélyeztetettebb ágazatok egyike! Miért? Minden válság ezt sújtja először és a legjobban, hiszen az emberek utazásra, étteremre stb. kizárólag megtakarításaikat használják fel!

Itt buknak el sokan! Ahogy mondtam korábban, jó vállalkozónak komplex látásmódra van szüksége! Annyit tesz, egy adat, nem adat! Az ábra alapján sokan azonnal azt hiszik – valamiért lelki szemeik előtt is a vendéglátásról -, hogy mekkora pénz van benne!

A probléma az alapoknál kezdődik, a fogalmaknál. Ezek az adatok mindig nominálértékek, az adott év árszínvonalához tartoznak! Nem veszik figyelembe az inflációt! Ezt neked kell kiszámolnod!

Ha beteszel a bankba 8%-os éves kamatra 1000 forintot, de az éves infláció 10%, akkor egyértelmű, hogy veszítettél évi 2%-ot! Minimum 10%-os betéti kamat kell ahhoz, hogy pénzedből minden évben megvehesd ugyanazokat a termékeket 10%-os inflációval, mint korábban! És ekkor még nem kerestél rajta semmit! Mert a következő évben 1000 x 1,1 = 1100 Ft-ba kerül mindaz, ami egy évvel korábban 1000 volt! Újabb egy év múlva már 1100 x 1,1 = 1210 Ft-ba kerül, ami 2 évvel korábban 1000-be, ha az infláció 10%.

Tudomásul kell venned mikor vállalkozásra adod a fejed, és majd nem akarsz abba a csoportba tartozni, melyik élből csődbe megy, akkor az alapvető gazdasági számításokat neked is el kell tudni végezni!

Megbízhatsz ugyan egy céget, amely folyamatos üzleti tanácsokkal lát el, ez azonban hosszútávon drága, értelmetlen, kockázatos, és extra költség. A vállalkozáson folyamatosan dolgozni kell, ha nem látod át, nem fogod tudni sikerre vinni!

 

Forrás: vanholnap.hu

WordPress Cookie Plugin by Real Cookie Banner