Egy cég vételárának megállapításához általában azt a pénzügyi mutatószámot használják, amivel meghatározható az adózás és értékcsökkenési leírás előtti üzemi eredmény. Ez a szám az EBITDA (earnings before interest, taxes, depreciation, and amortizatio).
Nemzetközi viszonylatban változó ez a szám és a szorzó, amivel a cégek eladásra kerülnek. Gyakran követik Magyarországon is ezt a tendenciát.
Más-más profilú cégnél változik, ami alapján meghatározható az ár. Figyelembe kell venni, hogy szinte elterjedt a köztudatban, hogy egy cég értékét az határozza meg, mennyi készpénzt lehet belőle kivenni mennyi időn belül. Több szakértő szerint inkább érdemes azokra a cégekre tenni a figyelmet, ahol ugyan kisebb a bevétel, de gyorsan növekszenek, és magas profittal dolgoznak.
A startup-okat másképp értékelik.
Ezekben a vállalkozásokban még nincs valódi érték, inkább ígéretesek lehetnek. Itt inkább jósolni tud valaki vagy rákattan egy jónak tűnő ötletre, megtetszik neki az üzleti terv, esetleg piaci szempontból potenciálnak tekinti a kinézett bizniszt. Egy nagy kockázattal járó üzletben érthető, ha nagy lehetőséget keresnek a befektetők.
Amit mindig megnéznek egy cégnél: mennyire egészséges, dinamikusan fejlődik-e, milyen a portfóliója, az ügyfélköre és a munkatársak, valamint növelhető-e az EBITDA mutatója.
Az, hogy meddig tart a befektetési kedv, szintén csak jósolni lehet. Annyi biztos, hogy Kelet-Európa még mindig később kapcsolódik be a gazdasági és üzleti trendekbe. Ezért még lehet számítani egy ideig rá.