A mai üzleti világ legnagyobb alakjai – Malcolm Gladwell –The Accidental Guru 1.

Röviddel az első könyve megjelenése után, The Tipping Point: How Little Things Can Make A Big Difference (A Billenési-pont: kis dolgok hogyan eredményezhetnek nagy különbségeket) , Amerika a tenyerén hordozta.

Gladwell a New Yorker Fesztiválon tartott előadásán érzékletesen elmesélte és részletesen értékelte azt a hét másodpercet, amely Amondou Diallo gyalázatos agyonlövéséhez vezetett l999-ben. Felgombolyította az aprócska, nano-döntések folyamatát, amely olyannyira félrevezetett négy new yorki rendőrt, hogy az ártatlan guineai bevándorlót fegyveres bűnözőnek vélték. Ennek eredménye 41 lövés volt. 19 a mellbe.

Ezzel a lebilincselő esettanulmánnyal Gladwell egy kifejezést vezetett be a hallgatóságnak, hogy mi  is történik, amikor nagy stressz-helyzetekben az a képességünk, hogy olvassunk az emberek szándékaiban, megszűnik, elnémul. Miközben úgy tett, mintha kezeiben egy élesített pisztollyal célozna, különösen – részben szociológusi, részben Shakespeare-i színészi – hanglejtéssel mutatta be ahogyan a rendőrök összetévesztették egy „megrémült” fekete férfi viselkedését egy „rémisztő” fekete férfi viselkedésével.

„Nem értelmezték helyesen abban a percben a szándékát, és ennek eredményeképpen teljesen félrefordították azt, amiről ez a társadalmi-helyzet valójában szólt. Ezt a fajta mulasztást hívom én pillanatnyi autizmusnak.”

Gladwell ezzel az előadással a The New Yorker-ben általánosan gondolkodó újságírók közül marketing istenné vált. Azóta Gladwell váltogatja a tollat és a mikrofont, egyensúlyozva a hosszú New Yorker cikkek és a durván évi 25 élő provokatív előadások között. A jelenlegi árfolyama kb 40.000 Usd megjelenésenként.

Az elmúlt években olyan nagyszabású konferenciákon tartott előadást, mint a TED és a Pop!Tech. Meghívták olyan cégekhez, mint a Genentech, Pricewaterhouse Coopers, and Hewlett-Packard, hogy megossza velük tudását. A The New Yorkerben megjelent cikkei az üzleti-iskoláknál ajánlott irodalommá váltak. A The Tipping Point 28 hétig volt a New York Times best seller listáján, és több mint 2 évig a Business Wekks-én: és mára csaknek 800.000 példányt nyomtattak ki a gladwelli „új irányzat bibliából”.

A hatását mindamellett Gladwell mérsékelten próbálja csökkenteni: mint minden jó újságíró, ő is hajlik arra, hogy adatokkal támassza alá az érvelését. „Jusson eszetekbe” magyarázza” Még egy olyan könyvet is, ami best-seller, az amerikaiaknak csak kevesebb mint 1 %-a olvassa el.”

De ő, mint a társadalmi járványokban jártas ember mindenkinél jobban tudja, nem az a fontos, hogy hány embert tudsz megérinteni, hanem hogy kiket. Gladwell és eszméi elérték saját fordulópontjukat, és az ő hatásának bizonyítékaként most a kultúra minden szegletében fellelhető a politikától kezdve (Donald Rumsfeld használta „tipping point”-ot az iraki háború Jellemzésére), a szórakoztató iparig /a legendás Hip-hop csapat The Roots legutolsó albumának címe ez lett.)

Gladwell befolyása sehol sem volt jobban érezhető, mint az üzleti világban. Howard Schultz a Starbucks-tól nyíltan a „tippint point” jelenségnek tulajdonította cégének sikerét.

Nevének puszta említésével a kreatív igazgatók, és termékfejlesztők nem szó szerint az üzleti világgal hozzák kapcsolatba: „Ő egy rock sztár, egy spiritiszta vezető és versenyló”

Folytatás következik.

Forrás: Malcolm Gladwell – Fast Company – The Accidental Guru című írásából készült fordításból.

 

WordPress Cookie Plugin by Real Cookie Banner