A világ, amelyben élünk folyamatosan változik. Igaz ez minden területre, mint ahogy az is, hogy ezek a változások szorosan összefüggnek, alkalmazkodnak egymáshoz. A társadalmi változások és a munkahelyi átrendeződések miatt egyre több ember költözik városokba. Ma már ott tarunk, hogy a világ lakosságának több mint fele városokban él, és ez a nagymértékű urbanizáció kétségtelenül magával vonzza a közlekedés teljes rendszerének megváltozását, az autóktól kezdve az infrastruktúra átalakulásáig.
Az egyre nagyobb utazási igényeket ráadásul úgy kell kielégíteni, hogy összhangban legyen a környezettel, a rendelkezésünkre álló energiahordozókkal és azok mennyiségével. A városi közlekedés újratervezésénél figyelemmel kell lenni a biztonságra, a forgalom méretére és természetesen a földhasználatra is.
A General Motorsnál felismerték ezeket a kihívásokat és célul tűzték ki egy tisztább, biztonságosabb és sokkal kényelmesebb városi közlekedés megteremtését. November elején jelentették meg ’Kék Füzet’ (Blue Paper) elnevezésű kiadványukat, amelyben 30 oldalban foglalják össze jövőképüket, megoldási javaslataikat és akcióterveiket a jövő fenntartható közlekedésének megvalósításához.
A GM-nek egészen konkrét elképzelése van a fenntartható, városi közlekedési eszközről. Víziójuk szerint a jövő járművei elsősorban elektromos meghajtásúak lesznek és összeköttetésben fognak állíni a kommunikációs hálózatokkal. Elektronikus vezérléssel készülnek majd és önállóan, emberi beavatkozás nélkül is képesek lesznek a közlekedésre, ha szükséges. Mindezeken felül, természetesen egyedi, rugalmas dizájn jellemzi majd ezeket a járműveket, amely alkalmazkodik a speciális felhasználói igényekhez.
Az elképzelésük megfogalmazása mellett a GM egyben felhívást is tett a fenntartható városi közlekedés támogatására, amelyhez 8 pontban ad tanácsot a városiasodás során fellépő, egyre növekvő közlekedési igények problémájának megoldására:
1. Fel kell gyorsítani és támogatni kell az elektromos autók elterjedését, beleértve az alapvető alkatrészek fejlesztését, az intelligens elektromos hálózat kialakítását és az átfogó városi töltő-infrastruktúra kiépítését.
2. Szélesíteni kell az energiaforrások palettáját, különös hangsúlyt fektetve a megújuló energiaforrások skálájának bővítésére, ezzel is hozzájárulva a villamosenergiára alapozott közlekedéssel járó kibocsátások csökkentéséhez.
3. Erősíteni kell, és ki kell használni a csatlakoztathatóságot, amihez biztosítani kell a magas színvonalú vezeték nélküli kommunikációs hálózatot, valamint elősegíteni a járművek közti (V2V) és egyéb intelligens közlekedési technológiák gyors elterjedését.
4. Szükség van egy kifinomult, integrált, intelligens forgalomszabályozó rendszerre, ami a legfrissebb kommunikációs és számítógépes szabályozási módszerek alkalmazásával dinamikusan képes szabályozni a nagy járműáramlatokat.
5. Integrálni kell az elektromos meghajtású és egymással összeköttetésben lévő járműveket egy kombinált közlekedési rendszerbe, amely magába foglalja a városok közti közlekedést, az átfogó földalatti hálózatot, a hagyományos járműforgalmat és a kifejezetten városi közlekedésre kialakított kis méretű járműveket.
6. Az adókat, a szabályozási és beszerzési politikákat úgy kell összehangolni, hogy azok támogassák az elektromos autók elterjedését. Ez magában kell, hogy foglalja az egységes, globális előírások és szabványok megalkotását is.
7. A meglévő úthálózatot és infrastruktúrát úgy kell optimalizálni, hogy az támogassa az új városi közlekedési eszközök használatát is.
8. Meg kell határozni olyan mintaprojekteket, melyekkel demonstrálni lehet az elektromos járművek életképességét és a bennük rejlő lehetőségeket.
A nyolc pontból jól látszik, hogy a GM nem csak egy oldalról, az autógyártó szemszögéből igyekszik megközelíteni a problémát. Az autók megújításán túl fontosnak tartja azt is, hogy megfelelő infrastruktúra is kialakításra kerüljön, amelynél lényeges szempont, hogy a most jellemző forgalmi dugók, kényelmetlen várakozások megszűnjenek. Az új típusú közlekedés megtervezésénél nem hagyja figyelmen kívül a környezetvédelmet sem és preferáltan figyel arra, hogy az elektromos autók töltéséhez használt elektromos energia előállítása minél kevesebb környezetszennyezéssel járjon.
Ennek az elképzelésnek a megvalósításához szükség van az állami szervek, az autóipar, az infrastruktúra-fejlesztők és a tudományos közösség együttműködésére is. A 8 pontban megfogalmazott javaslatai alapján a GM elkötelezte magát az érdekelt felekkel való szoros együttműködésre, az autóipar fenntarthatóvá tételének érdekében.
Forrás: zoldauto.info