A pénz az egyetlen motivációs eszköz?

budapestportal_penz

Motivációs szakértők szerint általában kisvállalkozások tulajdonosaira jellemző, hogy bónuszokkal, pénzjutalmakkal próbálja ösztönözni kollégáit. Folyamatosan emel – vagy legalábbis emelne, ha anyagi lehetőségei engednék. Pedig a pénz nem motivál olyan hatékonyan, mint ahogy azt elvárják. A pénzzel való motiválás ellenkezőleg is elsülhet – kényszerré, elvárássá válik, és elveszíti a valódi célját.
„Hacsak nem nagyon óvatosan használja a jutalmakat, akkor az emberek csupán csak dolgozni fognak a pénzért” – mondja Edward Deci pszichológus, a rochesteri egyetem emberi motiváció kutatója. Más szakértők is egyetértenek azzal, hogy motivációs eszközként a pénz visszatartó erejű is lehet. Ez leggyakoribb akkor, ha a kollégák már az előtt tudják mi jár az adott feladatért, mielőtt befejeznék azt. Ebből okulva, íme néhány egyszerű ötlet a motiváláshoz, hogy az őszt már új tervekkel kezdhessük meg.

Autonómia a munkában
A munkatársaknak bizonyos mértékű autonómiára van szükségük, hogy munkájukat megfelelően végezzék, és ezt tiszteletben kell(ene) tartanunk. Az, hogy dönthetnek a kompetenciájukba eső dolgokról – alapvető motivációs tényező. Az anyagi elismerést csaliként használva mindezt megtorpedózzuk. A szakértő szerint ilyenkor, ha a húzóemberek úgy érzik, hogy ellenőrizzük őket, hogy a jutalom kontrollal jár, sokat veszíthetünk. Számukra nagyon is  motiváló az önálló felelősséggel végzett feladatok izgalma. A minőségi munkához, ahhoz, hogy a kollégák valóban beletegyék magukat a munkájukba nem elég, ha a munkával töltött fárasztó órákért negyedévente bónuszt osztogatunk. Sokkal inkább számít az, ha ésszerű szinten szabadon engedjük őket, hogy önálló döntéseket hozhassanak, meghallgatjuk a véleményüket és lehetővé tesszük, hogy célokat tűzzenek ki maguk elé, amelyeket aztán elérhetnek.
Egy ilyen miliőben nem lesz szükség mindenféle „mézes madzagra” ahhoz, hogy rávegyük őket, hogy dolgozzanak.

Személyre szabott motiváció
Ahogy a kommunikációnk más és más hangnemet kíván meg minden munkatársunknál, úgy a motiváció sem lehet uniformizált. Alakítsunk ki személyre szabott rendszert, átgondolva, hogy ki milyen személyiség, milyen feladatai vannak, mik a céljaink együtt. Tudjuk meg és értsük meg egymás igényeit, és adjunk lehetőséget számára, hogy előre lépjen.  Ha a személyes célkitűzések megvannak, könnyű összeállítani az ösztönzés részeit. Van akit egy tanfolyammal lehet jutalmazni, van akit egy bónusz összeggel, van akit egy wellness hétvégével. Mindent próbáljunk az adott helyzethez igazítani – ehhez pedig az kell, hogy érdekeljen minket a másik ember, ismerjük meg azokat, akikkel dolgozunk.

Hosszú távra tervezni – célkitűzések
Az időszaki bónuszokkal rövid távon terveztetünk a kollégákkal és ezek valódi célja kifullad egy idő után. A szakértők szerint, ha a cég hosszú távú céljairól, netán vision-jéről is ejtünk néhány szót időnként, és ebben átgondolhatják, felvállalhatják a kollégák egyéni szerepeiket elkötelezetté és motiválttá tehetjük őket.

 

WordPress Cookie Plugin by Real Cookie Banner