A féktárcsa egy olyan eleme az autónak, ami folyamatosan forog menetközben. Amikor rálépünk a fékre, akkor a fékbetét és a féktárcsa összeérnek, ahogy közelednek egymáshoz. Ekkor az történik, hogy hővé alakul az a mozgási energia, ami a sebességből és a kocsi súlyából ered. Tudni kell, hogy minél nagyobb a kocsinak a súlya, minél nagyobb a sebessége, a fék alkatrészeinek annál jobbnak kell lennie. A féktárcsák ráadásul folyamatosan fejlődnek az autók súlyával és a sebességgel.
A kezdetekben 10-12 mm vastagságú sima féktárcsák voltak, amit a hűtött féktárcsa követett. Ez már sokkal nagyobb hőelvezetésre volt képes a hagyományos teli tárcsával szemben. De mi is az a hűtött féktárcsa? Az alap és a féktárcsa lap között sugár irányban elhelyezkedő egyenes bordák. Ha egy kicsit görbítünk rajtuk, akkor egyből sokkal jobb hatásfokú lesz a féktárcsánk, jobban fog szellőzni, és a hőt is jobban vezeti majd ki forgás közben. A fejlesztések folyamatosak, az új autókba már egyre bonyolultabb ventillációs tárcsákat tesznek. A fejlesztés egyértelműen abba az irányba halad, hogy a maximális hőelvezetés minél rövidebb idő alatt történjen meg, amellett, hogy a féktárcsának minél kisebb legyen a deformációja. Az új féktárcsákon már csepp és kör profilú terelő elemek is láthatóak, amelyek a jobb fékhatásért vannak, és nagyon gondosan tervezték meg őket.
A fék otthon is cserélhető házilag. Ehhez persze egy fékpad is szükséges. Mivel a féktárcsán nagy teher van, ezért gondosan kell bánni vele. A féktárcsa bázisa maga az a felület, amivel rögzíteni tudunk az autóhoz, vagyis a féktárcsa agyának belső fele. A féktárcsát alapvetően egy kerékagyra vagy egy kerékcsapágyra vagy egy agyas kerékcsapágyra fogatjuk fel, amit nagyon alaposan kell megtakarítani mindenféle szennyeződéstől. Már csak azért is, mert ha ott marad egy kis szennyeződés, akkor óriási kilengést ad a tárcsának, és szétrázza az autót is. Emellett a futó felületet is zsírtalanítani kell a bajok elkerülése érdekében. A mostani, korszerűbb, nagy teljesítményt igénylő féktárcsák GG15HC nagy széntartalmú öntött vasból készülnek a jobb tulajdonságai miatt. Ennek a legfőbb előnyei a jobb hővezető képesség, a rezgések elleni jobb alkalmazkodás, a jobb kopásállóság és a repedések elleni nagyobb tolerancia.
Miért üthet a féktárcsa? Például azért, mert valamilyen szerelési hibája van a fékbetétnek vagy a féktárcsának, vagy a hibás futómű miatt. Gyakori hiba lehet a féktárcsa megégése és felüvegeződése. Ez nagyjából 500 fokot jelent, amit igen nehéz, sőt, szinte lehetetlen előidézni, ha mégis valamilyen elváltozást tapasztalunk, cseréljük ki! Ha azt tapasztaljuk, hogy a féktárcsa a kigyorsításnál és a fékezésnél is üt, illetve mozog a kormány, akkor felni vagy gumi problémával állhatunk szemben. Érdemes mindent ellenőriztetni az autón, legfőképpen a féket!
A féktárcsának több hibájával is találkozhatunk. Ilyen például a túlhevülés, ami miatt elhajlott, ez mindenképp cserét kíván. A gondatlan szerelés, aminek következtében a kerékagy és a féktárcsa között ott maradt valami szennyeződés, ez szintén cserét igényelhet. Ha víz kerül az enyhén vagy nagyon meleg féktárcsára, akkor szintén cserére szorul, illetve, ha gyárilag kiegyensúlyozatlan, bár ez egy igen ritka jelenség, de érdemes garanciáztatni a biztonság kedvéért.