Győzzük meg egy A4-es oldal segítségével a beruházókat

beruhazas_befektetes

A befektetői szférában ritkán tudjuk eredményesen meggyőzni a befektetőket több száz oldal terjedelmű tervezetekkel, kezdetnek egy rövid, maximum egy oldalra rúgó anyagot hozzunk létre, hogy megragadjuk a figyelmüket. A Széchenyi Tőkealap segítségével közreadjuk, mik azok az esszenciális összetevők, amelyeket mindenképpen tartalmazni kell a siker érdekében!

Egy tőkeberuházó karrierje során számtalan „nekirugaszkodó” vállalkozással” és projektötlettel találkozik, kecsegtetőkkel és alig használhatóakkal szintén. Első találkozása az ideával rendszerint egy perszonális pitchelés, azaz az ötlet rövid, érdekfeszítő bemutatása, illetve annak úgymond jegyzetelt formája, egy one-pager (egyoldalas). Az első tárgyalásokat megelőző bemutatkozásra azért fontos, hogy a tőkebefektető egyáltalán megállapíthassa, hogy a projekt illeszkedik-e befektetési elképzeléseibe, illetve hogy ő is trenírozhassa magát a személyes találkozóra. Ezen felül a one-pager az első alkalom, hogy a vállalkozó felkeltse a másik partner kíváncsiságát – tudatja a Széchenyi Tőkealapkezelő blogjának posztja.

Nagyjából úgy képzeljük ezt el, mint egy megfelelően megírt önéletrajzot, amely megragadja a munkaügyes figyelmét a munkát kereső személy iránt. Az ott lejegyzett tartalmak még nem vonják maguk után azt, hogy a pályázó el is nyeri az állást, de ha egész talpraesett, és hitelesen adja elő kvalitásait, akár gyümölcsöző és hosszú kooperáció is válhat a lehetőségből. Mondani sem kell, itt nem elegendő, hogy a vállalkozásban meglegyenek a képességek, olyan üzleti tervet, pénzügyi modellt is kell prezentálnia mellé, amely erősen meggyőzi a befektetőt a projekt működőképességéről, a vállalat terjeszkedési potenciáljáról. A hasonlatunknál maradva a munkát megpályázó az életrajzán felül, már potenciális ötletekkel, megoldásokkal „kopogtat” a leendő főnökénél.

A terjengősséget felejtsük el

A one-pagernek nem létezik standard változata. Az anyag neve nem hiába kapta „egyoldalas” elnevezést, az üzleti tervünket be kell tudnunk vezetni, csupán egy oldal segítségével. Miután a jelölt bemutatkozott a one-pagerrel, pozitív visszajelzés esetén, annak részleteit a jövőben, a tárgyalások alatt oszthatja meg a beruházókkal.

A one-pagerben a befektetőket leginkább az érdekli, hogy mit szükséges ismerni a szóban forgó produktumról vagy szolgáltatásról és az üzleti lehetőségről. Hiszen érdeklődést kell kiváltsanak a cég által definiált piaccal és versenytársakkal szemben, hogy miféle üzleti modellel akarnak hozamot termelni, miként kívánnak terjeszkedni, továbbá hogy milyen irányú célokat nevezett meg a vállalkozás a elkövetkezendő öt évre.

Kardinális pont továbbá az igényelt forrás mennyisége, használatának célja és ideje, ezen felül, hogy milyen exitstratégiát gondoltak el. Tovább ismertetni kell a befektetést megelőző tulajdonosi hierarchiát, illetve az ő részvételüket, szerepüket a társaság életében. Végtére is az ötlet fabatkát sem ér, az azt megvalósító személyek hiányában, a tulajdonosokról és a teamről is szeretnének többet megtudni.

Ötletes tanácsok a kifogástalan one-pager megírásához

Lényegében az üzleti ötletről, vagyis egy oldal terjedelmű skiccéről beszélünk. Hagyjuk el a szöveg termékbemutató változatát, mivelhogy az nem a célközönségnek szól. A tőkebefektető a legtöbb esetben a beruházás szempontjait figyelembe vevő, kötődő üzleti jellemzőkben érdekelt. Ha a vállalkozás nem alkotta meg a felmerülő összes kérdésre választ, azt még a kapcsolatfelvétel előtt fontos végigzongorázni és nem megválaszolatlanul hagyni semmit. Egy profin megírt one-pagerrel ambiciózus vállalkozásnak tűnhetünk.

A tartalom mindahány esetben legyen velős és lényegi szempontokat figyelem előtt tartó. Ajánlatos kihagyni az általánosságokat és a terjedelmes leírásokat. Mi is tisztában vagyunk vele, hogy nem minden esetben oldható meg az egyoldalas előírás, de nagyon maximum, két-három oldalban szükséges megfogalmazni azt, amit a vállalkozás korábban már nagyon részletekbe menően átrágott. A prezentációt írhatjuk magyarul és angolul is, vegyük figyelembe, hogy az itthoni cégportfóliót építő SZTA-nál a munkanyelv jellemzően magyar. Bizony lehetőségünk van extra csatolmányok – pl. plusz adatsorok, terméket leíró segédanyagok, ruházati vállalatoknál lookbookok (divatanyagokról képek) megküldésére is.

WordPress Cookie Plugin by Real Cookie Banner